Opritverwarming
Wegdekverwarming, zoals opritverwarming, heeft als doel toegangswegen begaanbaar te houden en een veilige situatie te creëren zodat schade aan mens en materiaal door gladheid wordt voorkomen. Het wegdekverwarmingssysteem kan worden toegepast op alle buitenoppervlakken, zoals in- en uitritten, laadkuilen, trappen, bordessen, fietser-hellingen, voetgangershellingen, rolstoelhellingen en nog veel meer.
Geïnstalleerd vermogen van opritverwarming
Om een oppervlak sneeuw- en ijsvrij te houden, dient een bepaald vermogen te worden geïnstalleerd voor de opritverwarming. Dit vermogen wordt bepaald aan de hand van het soort wegdek en de tijdsduur om het wegdek sneeuw- en ijsvrij te krijgen.
Beton (asfalt) vlak | 250 W/m² | bij sporen | 300 W/m² |
Klinkers in zand vlak | 300 W/m² | bij sporen | 350 W/m² |
Kunststof vlak | 200 W/m² | bij sporen | 250 W/m² |
In 4 stappen uw offerte
Meer vloerverwarming informatie?
Vlakverwarming
Bij vlakverwarming wordt een aaneengesloten oppervlak geheel verwarmd. Je gehele oprit zal dan dus ijs- en sneeuwvrij blijven. Dit is bijvoorbeeld een geschikte oplossing als de oprit geen rechte weg is, omdat je dan gegarandeerd over een ijsvrij gedeelte rijdt met je banden. Als vloerverwarmingexperts adviseren wij je graag.
Sporenverwarming
Bij sporenverwarming voor één rijbaan worden twee stroken van ca. 600-1000 mm verwarmd. Indien er twee rijbanen naast elkaar zijn (bijv. in- en uitrit), dan zijn er 2 x 2 sporen. Bij opritverwarming in sporen is de onverwarmde ruimte van de oprit zowel tussen de sporen, als aan de zijkant van de sporen. Hier gaat meer warmte “verloren” dan bij toepassing van vlakverwarming als opritverwarming. Daarom wordt voor sporenverwarming een hogere wattbelasting genomen (300 W/m²).
Voor- en nadelen van sporenverwarming t.o.v. vlakverwarming
Voordelen:
- Minder oppervlak te verwarmen, dus sneller te monteren
- Lager geïnstalleerd vermogen
- Minder kans op beschadiging
Nadelen:
- In het geval van een rijbaan met bochten wordt het lastig sporenverwarming toe te passen. De voor- en achterwielen volgen bij het draaien in een bocht namelijk niet hetzelfde spoor. Om dit enigszins op te lossen, kun je brede sporen toepassen. Echter is de stap naar vlakverwarming dan vaak niet meer zo groot en is dat uit veiligheidsoverwegingen verstandiger om te kiezen als opritverwarming.
- Vrachtwagens hebben bredere banden dan personenauto’s en daar zal dienovereenkomstig m.b.t. de breedte van het verwarmde rijspoor rekening mee moeten worden gehouden.
- Bij ijzel en een bevroren wegdek zijn de sporen van de opritverwarming niet of moeilijk te zien. Bestuurders moeten middels bouwkundige oplossingen worden gedwongen over de verwarmde sporen te rijden, bijvoorbeeld door voorzieningen op het wegdek of de helling zo smal te maken dat men wel over het spoor moet rijden (max. 3m breed).
Voorkom ongelukken bij ijzel
Met opritverwarming voorkom je dat er sneeuw en ijs op de oprit komen te liggen. Dit verkleint de kans op ongelukken die veroorzaakt worden door gladheid. Heb jij interesse in onze oplossingen? Vraag dan een offerte op maat aan. Wij adviseren je graag over jouw situatie, dus neem contact met ons op.
Klanten
Tevreden
klanten
Vloerverwarmingsinstallaties geïnstalleerd
en geleverd
vloerverwarmingsbuis
aangelegd