8.9 van onze klanten
15.000 tevreden klanten
18.319 installaties geïnstalleerd & geleverd

Installatie vloerverwarming

Opritverwarming

Wegdekverwarming heeft als doel toegangswegen begaanbaar te houden en een veilige situatie te creëren zodat schade aan mens en materiaal door gladheid wordt voorkomen. Het wegdekverwarmingssysteem kan worden toegepast op alle buitenoppervlakken, zoals in- en uitritten, laadkuilen, trappen, bordessen, fietser-hellingen, voetgangershellingen, rolstoelhellingen, etc..

Geïnstalleerd vermogen
Om een oppervlak sneeuw- en ijsvrij te houden dient een bepaald vermogen te worden geïnstalleerd. Dit vermogen wordt bepaald aan de hand van het soort wegdek en de tijdsduur om het wegdek sneeuw- en ijsvrij te krijgen.

Beton (asfalt) vlak250 W/m²bij sporen300 W/m²
Klinkers in zand vlak300 W/m²bij sporen350 W/m²
Kunststof vlak200 W/m²bij sporen250 W/m²

In 4 stappen uw offerte

Stap 1 van 4

25%

Neem telefonisch contact op voor vrijblijvend advies

Vlakverwarming
Bij vlakverwarming wordt een aaneengesloten oppervlak geheel verwarmd.

Sporenverwarming
Bij sporenverwarming voor één rijbaan worden twee stroken van ca. 600-1000 mm verwarmd. Indien er twee rijbanen naast elkaar zijn (bijv. in- en uitrit), dan zijn er 2 x 2 sporen. Bij sporenverwarming is de onverwarmde ruimte zowel tussen de sporen, als aan de zijkant van de sporen. Hier gaat meer warmte “verloren” dan bij toepassing van vlakverwarming. Daarom wordt voor sporenverwarming een hogere wattbelasting genomen (300 W/m²).

Voor- en nadelen van sporenverwarming t.o.v. vlakverwarming:

Voordelen:

  • minder oppervlak te verwarmen, dus sneller te monteren
  • lager geïnstalleerd vermogen
  • minder kans op beschadiging

Nadelen:

  • in het geval van een rijbaan met bochten wordt het lastig sporenverwarming toe te passen. De voor- en achterwielen volgen bij het draaien in een bocht niet hetzelfde spoor. Om dit enigszins op te lossen kan men brede sporen toepassen, echter is de stap naar vlakverwarming dan vaak niet meer zo groot en uit veiligheidsoverwegingen verstandiger.
  • vrachtwagens hebben bredere banden dan personenauto’s en daar zal dienovereenkomstig m.b.t. de breedte van het verwarmde rijspoor rekening mee moeten worden gehouden.
  • bij ijzel en een bevroren wegdek zijn de sporen niet of moeilijk te zien. Bestuurders moeten middels bouwkundige oplossingen worden gedwongen over de verwarmde sporen te rijden (bijvoorbeeld door voorzieningen op het wegdek zoals varkensruggen, paaltjes of een railing of de helling zo smal te maken dat men wel over het spoor moet rijden (max. 3m breed)).

Van onze
Klanten

Tevreden
klanten

Installaties geïnstalleerd
en geleverd

Meters
vloerverwarmingsbuis
aangelegd

Een vraag of opmerking?

Twijfel niet en contacteer ons direct!